Skládací horské kolo?

Pohyb terénem má své těžkosti. Platí, že čím větší má kolo kola, tím lépe si poradí s dírami a nerovnostmi.

Móda 29" kol staví na marketingu (ano je třeba zase najít něco nového :-) ) ale taky právě na průchodnosti terénem. Zdá se tedy, že skládačky na malých kolech jdou z kola ven, není to tak jasné – záleží samozřejmě ještě na tom, čemu říkáme terén a jak v něm chceme jet.

Jedu-li dopravně, v klidu a pohodě a terén je polní cesta, pak mohu jet skoro na čemkoliv a tedy i na malých kolech. Lepší budou kola, která mohu alespoň trochu přezout do plášťů se vzorkem – tedy 20" Dahony a Terny. Např. Dahon Vitesse D7Tern Link D8Dahon Eco C6Tern Link C7Dahon Speed D8.

Výtečným kompromisem jsou celoodpružené skládačky na malých kolech Dahon JetStream a Riese&Muller Birdy. Odpružení částečně kompenzuje malá kola, ideální to rozhodně není, ale jízda je citelně lepší než u pevných malých skládaček.

Špatně jsou bohužel Bromptony, kde existují sice cca 4 varianty plášťů, ale všechny jsou silniční – rychlé a dobré, ale na asfalt. Navíc tolerance v blatníkách (mezera mezi dráty respektive plastem blatníků a gumou pláště) je minimální a velmi lehce se ucpe případným blátem (věřte mi, zažil jsem to :-) )

Jakmile začnu pospíchat, sportovat nebo terén vyžaduje jízdu ve stoje a práci s těžištěm, pak mi nezbývá než použít skládačku na velkých kolech. Malá kola prostě mají tendenci zakopávat o díry a na skládacím kole s malými (20ti palcovými koly) se sportovně prostě dobře nesvezu, budu muset pořád dávat pozor a jet daleko pomaleji než bych mohl na velkém kole.

V naší nabídce skládací kolo na velkých 26ti palcových kolech znamená Dahon Matrix a Dahon Espresso a Tern Joe. Espresso se lépe skládá (dahon klapák pro skládání bez nářadí), ale jde o kolo zase spíše na asfalt i když jeho průchodnost terénem je vysoká. Jeho rám ovšem má díky klapáku nižší tuhost, posed je spíše městský a kolo je to, co se terénu týká, kompromisní.

Opravdové skládací horské kolo je Dahon Matrix. S přední odpruženou uzamykatelnou vidlicí, s kotoučovými brzdami, pevným rámem shodným s klasickým pevným horákem, kolo pro pohyb v blátě dělané. Od normálního horského kola se liší jen dvěma drobnými detaily. Rám je uzpůsoben ke skládání vložením dvou imbusem utahovaných kloubů do horní a dolní rámové trubky a představec je opatřen dvěma drobnými zářezy a jeho sejmutí (po povolení dalšího imbusu) nijak neovlivní seřízení ahead hlavového složení. Po povolení tří imbusů (respektive po pouhém pootočení o 180 stupňů u rámových šroubů) se Dahon Matrix vejde i do malého auta (např. krátká fabie). Nemusí tedy na střechu, nerozebírám brzdy a je mnohem menší.

S velikostně stejným Dahonem Espresso jsme absolvovali dokonce cestu Praha – Jindřichův Hradec – Nová Bystřice – Jindřichův Hradec – Praha (asi 30 procent bylo mimo zpevněné cesty) s návratem autobusem. Kolo jsem v Jindřichově Hradci složil do tašky a řidič vůbec nevěděl, že vezu kolo, jen kouknul na tašku, řekl, že musí dolů do kufru a chtěl o 20Kč víc.

V obchodě mám stát Dahon Matrix složený napůl a jsem tedy zvyklý na pohled na poměrně veliký balíček (ve srovnání se skládačkami na 20ti palcových kolech. Navíc jezdím osobně spíše dopravně a tedy po silnicích a původem jsem silničkář. A tak mi trochu unikal smysl Dahonu Matrix jako kola pro dobrodružství kdekoliv. Rozeberete-li kolo více (přestože máte skládačku a tak vlastně nemusíte :-) ) dostanete balíček sice stále ještě vetší než malá skládačka, ale už zabalitelný do tašky přijatelně veliké pro aerolinky. A ve výsledku Matrix je průvodce neperzekvovaný příplatky a přitom schopný čehokoliv. Jeho majitelé to narozdíl ode mne vědí moc dobře. Svědčí o tom například zkušenosti uživatele Karas z cyklodiskuze.cz odkud pochází i fotky Matrixu skládaného do vietnamské tašky a na břehu zálivu. Jeho Matrix hodně nalétal a provázel ho např. i na cestě po Novém Zélandu.

Fotky Matrixu najdete tady: Skládací kolo Dahon Matrix

Video vizitku s jeho skládáním najdete tady: Video skládaní skládacího kola Dahon Matrix

Skládací kolo Dahon Matrix máme skladem a můžete si jej vyzkoušet na prodejně.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení