Do práce na kole

Včera (22.3.2011) odstartovala kampaň a soutěž Do práce na kole. Je super, když člověk vidí své staré myšlenky realizovat.

Je to už pár let, co jsem jezdil do práce na kole do jedné z pražských centrál velké banky. Pracoval jsem tam jako analytik na vývoji softwarového zázemí obchodních míst a moje anabáze při hledání sprchy a místa pro bezpečné uložení kola mě inspirovala k myšlence iniciovat soutěž Do práce na kole ne pro lidi, ale pro firmy.

Pochopil jsem totiž několik faktů:

1. Pro Vaši schopnost dojíždět na kole je klíčovým prvkem kvalita koncového bodu. Jezdit v provozu se nakonec naučíte, vybavení doladíte, ale sprchu (nebo převlékárnu) a parkování kola prostě musí vyřešit Váš zaměstnavatel. Ano, existují hardcore tipy jak se obejít bez sprch, jak se převlékat v blízkém fitku, jak zamykat kolo přímo uprostřed křižovatky atd…, jsou ale spíše pěkně publikovatelné, než skutečně užitečné. Za takových překážek se na ježdění na kole velmi rychle vykašlete.

2. Řada firem je perfektně připravena na dojíždění zaměstanců na kole, jen o tom ani ta firma ani ti zaměstnanci vůbec nevědí. Ta moje banka třeba byla. A jediný kolega z okolních stolů o tom neměl ani ponětí a moji nadřízení a koneckonců ani recepční a hlídači taky ne.

Ukázalo se totiž, že v podzemním parkingu už dokonce existuje 10 míst vyhražených pro kola. A ukázalo se, že na skoro každém patře za neoznačenými nenápadnými dveřmi je sprcha v intranetových plánech nezanesená. Problém s vjezdem do garáže na zaměstnaneckou kartu se vyřešil velmi elegantně. Cyklista sice nedostal kartu, která by otevřela vrata a zvedla závoru (protože to by pak mohl vjet autem a na to musel být nadčlověk jiné kategorie než řadový zaměstnanec), ale mohl si kartou otevřít vrata, tím se kvalifikoval a obsluha závor mu pak zkontrolovala, že jede na kole a ne v autě a zvedla závoru. Elegantní, jednoduché, stačilo chtít a řešení se našlo.

Začal jsem tedy tenkrát jezdit aniž by to kdokoliv z kolegů měl poznat. Ke stolu jsem chodil čistý a kolo bylo pěkně v teple pod dozorem. Nakonec jsem sednul a nahodil koncept soutěže jejímž cílem bylo poskytnout zaměstnancům firem informace jak mohou jezdit a tiskovým oddělením firem možnost vykřičet do světa, že právě jejich firma je ta Zelená, ta nejvíc In. Poslal jsem pár emailů do Auto*Matu a na nakole.cz, povídal jsem si o tom nápadu s kdekým o kom jsem si myslel, že by mu mohl pomoci v jeho práci na prosazení kol jako způsobu dopravy. Semínka nevzešla tenkrát a vlastně vůbec nevím zda vzešla teď. Třeba se někdo konečně chytil a vyrůstá mnou kdysi do řady hlav zasazená myšlenka. Pravděpodobněji v nějaké podobně naladěné hlavě vzešel stejný nebo podobný nápad a soutěž a kampaň je tu.