Brompton Electric - elektrifikace skládacího kola Brompton

Jaké sady máme ve Veloramě na prodej, ale i k vyzkoušení a zapůjčení? A jaké jsou naše dojmy?

elektrobrompton-pendix (4)

Skládací kolo Brompton je už roky různými firmami dodatečně elektrifikováno. Došlo to tak daleko, že konečně existuje i ofciální verze od Bromptonu. Ovšem zřejmě je na ní něco strašlivě složitého, protože její vývoj trval Bromptonu několik dlouhých let - a když konečně je k dispozici, tak nikoliv nám. Dodávají ji pouze na rezidenční adresy v Anglii. Časem ji mají dostat zájemci z Beneluxu a pak … někdy … možná … budeme na řadě my. Nu což, beztak ji zatím neplánují dodávat jako retrofit sadu. Bude ke koupi pouze spolu s novým kolem.

Ostatní ovšem nelení a elektrifikují dodatečnými sadami o sto šest.

V obchodě máme momentálně dvě různé sady instalované v testovacích kolech - Pendix a Swytch. Obě zcela rozdílné a obě velmi povedené, každá jinak.

Elektrifikační sada Pendix

elektrobrompton-pendix (3)

Pendix je středový motor zcela neobvyklé konstrukce, montuje se totiž místo levé kliky, je uložen vlevo vedle středu a vypadá jako velice tlusté a bezzubé bezřetězové kolo na levé klice. Jako kdybyste převodník zalili do sádry a nasadili vlevo :-) Jako správný středový motor má torzní snímače a kolo osazené Pendixem se tedy chová asi jako silnější Vy. Senzory poznají, kdy šlapete pořádně a pořádně vám pomohou, a naopak, kdy se jen vezete a motor si pak taky uleví. Výsledek je stroj s dynamikou jízdního kola živě reagující na impulsy, které mu dáváte. Vzniká samozřejmě otázka, jestli motor uložený v klice se s vámi nebude prát, když šlapat naopak přestanete. Maličká prodleva je cítit, ale nehodnotím ji nijak kriticky a považuji elektifikaci za povedenou. Pendix je plně kompatibilní s jakoukoliv brompton brašnou.

Jízda bez elektriky je dost nepříjemná, odpor motoru je znatelný. Brompton s Pendixem je sice velice skladné, ale elektrokolo – tedy těžká mrcha. Náš testovací M6R se slabší baterií váží 19,7 kg a bez baterie (ta se snadno vyjme a jde tedy hodit třeba do batohu) 17,6 kg. Pendix se dodává jako slabší a silnější baterie doplněná o sadu upravenou speciálně do Bromptonu (delší kabely a jinak naprogramováno). Montáž Pendixu není nic pro amatéra a je nutné abychom jej montovali my, vyžaduje zkušenost a speciální nářadí. Nedochází při ní k žádným nevratným změnám, ale návrat k původnímu stavu vyžaduje opět odbornou montáž a není otázkou 30 minut.

Elektrifikační sada Swytch

elektrobrompton-swytch (2)

Swytch je klasická elektrifikační sada do předního kola se speciálně zúženým motorem pro tenčí vidlici bromptonu. Autoři se snažili a umístili vše ostatní do úhledné brašny montované na řídítka. Baterie a elektronika sdílí tuto brašnu a instalace kitu je dostupná i šikovnému amatérovi. Součástí sady je přední kolo s motorem, kabely, držák brašny na řídítka a brašna s baterií a elektronikou.

Brompton se Swytch sadou se chová jako běžné elektrokolo, tedy zatočíte klikami a s lehkou prodlevou se sepne motor a jede dokud točíte klikami. Jestli šlapete a vynakládáte nějakou sílu, nebo jen točíte naprázdno klikami, je sadě jedno. Poznáte to vy na dojezdu :-) Velice příjemnou vlastností Swytch sady je její minimální odpor při jízdě bez motoru. Se sejmutou nebo vypnutou baterií je odpor motoru, díky volnoběžce v něm zabudované, fakt malý a jízda bez pomoci motoru je na něm možná, příjemná a neobtěžující. Lze tedy používat Brompton na rovině jako normální kolo a do kopce s elektrikou. A to je pro tuto motorizaci klíčové, protože díky tomu je sada užitečná i se slabší, a tedy lehčí baterií a kolo je snáze nositelné než běžné elektrokolo. Jako doplněk je možné koupit i ruční plyn v provedení páčka i otočná rukojeť.

Náš testovací M6R váží kompletní se slabší baterií 16,9 kg a bez baterie 14,2 kg. Kolo se složené vždy nosí bez baterie, tu je třeba pro kompletní složení sundat. Baterie respektive brašna s elektronikou a baterií má popruh a je to praktická brašna přes rameno. Nejde do ní vůbec nic dalšího přidat, na to není konstruovaná, ale nosí se dobře. Jistou nevýhodou Swytch sady je kompatibilita s brompton brašnami. C bag a T bag a vlastně i Folding basket se na rámech M a S potkávají s brašnou Swytch sady a navzájem by se prodřely. Na M rámech je možné pod Swytch brašnou mít nižší brašny jako je mini O bag, Shoulder bag a Rolltop bag. Na H rámech lze vozit i velké brašny.

Obě sady máme jako testovací kola na prodejně a můžete si je na místě vyzkoušet, nebo proti kauci 20000,- (v hotovosti) zapůjčit. (viz Půjčovna VeloRama)