Brompton Electric - elektrifikace skládacího kola Brompton

Jaké sady máme ve Veloramě na prodej, ale i k vyzkoušení a zapůjčení? A jaké jsou naše dojmy?

elektrobrompton-pendix (4)

Skládací kolo Brompton je už roky různými firmami dodatečně elektrifikováno. Došlo to tak daleko, že konečně existuje i ofciální verze od Bromptonu. Ovšem zřejmě je na ní něco strašlivě složitého, protože její vývoj trval Bromptonu několik dlouhých let - a když konečně je k dispozici, tak nikoliv nám. Dodávají ji pouze na rezidenční adresy v Anglii. Časem ji mají dostat zájemci z Beneluxu a pak … někdy … možná … budeme na řadě my. Nu což, beztak ji zatím neplánují dodávat jako retrofit sadu. Bude ke koupi pouze spolu s novým kolem.

Ostatní ovšem nelení a elektrifikují dodatečnými sadami o sto šest.

V obchodě máme momentálně dvě různé sady instalované v testovacích kolech - Pendix a Swytch. Obě zcela rozdílné a obě velmi povedené, každá jinak.

Elektrifikační sada Pendix

elektrobrompton-pendix (3)

Pendix je středový motor zcela neobvyklé konstrukce, montuje se totiž místo levé kliky, je uložen vlevo vedle středu a vypadá jako velice tlusté a bezzubé bezřetězové kolo na levé klice. Jako kdybyste převodník zalili do sádry a nasadili vlevo :-) Jako správný středový motor má torzní snímače a kolo osazené Pendixem se tedy chová asi jako silnější Vy. Senzory poznají, kdy šlapete pořádně a pořádně vám pomohou, a naopak, kdy se jen vezete a motor si pak taky uleví. Výsledek je stroj s dynamikou jízdního kola živě reagující na impulsy, které mu dáváte. Vzniká samozřejmě otázka, jestli motor uložený v klice se s vámi nebude prát, když šlapat naopak přestanete. Maličká prodleva je cítit, ale nehodnotím ji nijak kriticky a považuji elektifikaci za povedenou. Pendix je plně kompatibilní s jakoukoliv brompton brašnou.

Jízda bez elektriky je dost nepříjemná, odpor motoru je znatelný. Brompton s Pendixem je sice velice skladné, ale elektrokolo – tedy těžká mrcha. Náš testovací M6R se slabší baterií váží 19,7 kg a bez baterie (ta se snadno vyjme a jde tedy hodit třeba do batohu) 17,6 kg. Pendix se dodává jako slabší a silnější baterie doplněná o sadu upravenou speciálně do Bromptonu (delší kabely a jinak naprogramováno). Montáž Pendixu není nic pro amatéra a je nutné abychom jej montovali my, vyžaduje zkušenost a speciální nářadí. Nedochází při ní k žádným nevratným změnám, ale návrat k původnímu stavu vyžaduje opět odbornou montáž a není otázkou 30 minut.

Elektrifikační sada Swytch

elektrobrompton-swytch (2)

Swytch je klasická elektrifikační sada do předního kola se speciálně zúženým motorem pro tenčí vidlici bromptonu. Autoři se snažili a umístili vše ostatní do úhledné brašny montované na řídítka. Baterie a elektronika sdílí tuto brašnu a instalace kitu je dostupná i šikovnému amatérovi. Součástí sady je přední kolo s motorem, kabely, držák brašny na řídítka a brašna s baterií a elektronikou.

Brompton se Swytch sadou se chová jako běžné elektrokolo, tedy zatočíte klikami a s lehkou prodlevou se sepne motor a jede dokud točíte klikami. Jestli šlapete a vynakládáte nějakou sílu, nebo jen točíte naprázdno klikami, je sadě jedno. Poznáte to vy na dojezdu :-) Velice příjemnou vlastností Swytch sady je její minimální odpor při jízdě bez motoru. Se sejmutou nebo vypnutou baterií je odpor motoru, díky volnoběžce v něm zabudované, fakt malý a jízda bez pomoci motoru je na něm možná, příjemná a neobtěžující. Lze tedy používat Brompton na rovině jako normální kolo a do kopce s elektrikou. A to je pro tuto motorizaci klíčové, protože díky tomu je sada užitečná i se slabší, a tedy lehčí baterií a kolo je snáze nositelné než běžné elektrokolo. Jako doplněk je možné koupit i ruční plyn v provedení páčka i otočná rukojeť.

Náš testovací M6R váží kompletní se slabší baterií 16,9 kg a bez baterie 14,2 kg. Kolo se složené vždy nosí bez baterie, tu je třeba pro kompletní složení sundat. Baterie respektive brašna s elektronikou a baterií má popruh a je to praktická brašna přes rameno. Nejde do ní vůbec nic dalšího přidat, na to není konstruovaná, ale nosí se dobře. Jistou nevýhodou Swytch sady je kompatibilita s brompton brašnami. C bag a T bag a vlastně i Folding basket se na rámech M a S potkávají s brašnou Swytch sady a navzájem by se prodřely. Na M rámech je možné pod Swytch brašnou mít nižší brašny jako je mini O bag, Shoulder bag a Rolltop bag. Na H rámech lze vozit i velké brašny.

Obě sady máme jako testovací kola na prodejně a můžete si je na místě vyzkoušet, nebo proti kauci 20000,- (v hotovosti) zapůjčit. (viz Půjčovna VeloRama)

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení