Nosiče na koloběžky – jak na výlety na těžko s brašnami

Řeč bude o nosičích zavazadel tj. o způsobech jak na koloběžce převážet náklad a nabídce nosičů na eshopu Velorama.cz.

Pracující noha koloběžce nenechává mnoho místa pro naložení nákladu a přirozeně vede k používání předních nosičů.

Neochota koloběžkových konstruktérů a výrobců naučit se a dodržovat cyklistické standardy vede k malému dobrodružství při montáži. Typický přední nosič vyžaduje tři přípojné body na přední vidlici. Dvě oka dole na patkách vidlice a díru pro šroub v korunce vidlice. Ne všechny koloběžky tahle místa mají. Šampionem nekompatibility je, jako obvykle, Kostka. Na nových Kostkách nenajdete ze tří ani jeden. Chybí  díra v korunce vidlice i přední oka pro nosiče na patkách.

Řešit se to dá ovšem téměř vždy. Oka patek lze doplnit k tomu určeným plechem, díru v korunce je snadné vyvrtat. Na koloběžkách nakoupených u mě vám díru do korunky vidlice rád doplním a neovlivní to nijak záruku, kterou budete mít nezkrácenou, plnohodnotnou.

Prohledávání velkoobchodů a trpělivé zkoušení možností a zahazování špatných variant mě postupně přivedlo k následujícím ověřeným a vyzkoušeným možnostem.

Nosiče s platformou nahoře:

Nejsnazší a sám se nabízející je klasický přední nosič. Nabízím zcela klasický

Přední nosič Sport Arsenal.

nosic-na-kolobezku-06-sport-arsenal

Odlehčený jak vzhledově, tak váhově. Standardní, cenově velmi dostupná varianta použitelná na většině koloběžek. Pro koloběžky Kostka Tour je vhodné použití dodatečných plechů tvořících oka patek přední vidlice. Na Kostce Tour Max bude třeba dovrtat otvor v korunce vidlice pro horní šroub. Na Mibech budete pořebovat dlouhé spodní šrouby a speciální distanční podložky. Přední nosič Sport Arsenal je nepříliš vzhledná, ale spolehlivá varianta. Pasuje na velké koloběžky jako je Kostka Tour Fun. Pasuje i na Mibo Malaga, Mibo Gt, Kickbike RaceMax i CruiseMax, pasuje i na Crussis Urban a Road. (nedělejte to tomu Gétéčku a spol prosím, pošetřete raději na pořádnou Tubus Tara :-) ) více o nosiči: Přední nosič Sport Arsenal.

Lehký základní nosič Pivoťák.

nosic-na-kolobezku-01-pivotak

Lehounký univerzál použitelný skoro na všem, pasuje i na malé koloběžky jako je Kostka Hill, Street, Mibo Mastr, Royal, Crazy a Express atd atd. Vyžaduje navářky na V-brzdy a otvor v korunce přední vidlice a tak na Kostce Tour Max a spol. vyžaduje vrtání. Moje nejoblíbenější varianta. Základ, bez něhož si koloběžku nedokážu představit. Pivoťák z výroby chodí pouze snýtován hliníkovými nýty, což je podle mého názoru nedostatečné a vyměňuji je za nerez šroubky se samojistnými matkami. Usnadní to montáž a zvýší spolehlivost. I na pivoťáku lze odvézt velké brašny (sám jsem několik výletů natěžko, ale i velkých nákupů s ním odjel), ale je to malý nosič s výrobci deklarovanou nosností 10kg, tak buďte opatrní. Pasuje i na Mibo GT (na tom ho v kombinaci s Tubus Tara mám já) i na Mibo Malaga. více o nosiči: Lehký základní nosič Pivoťák.

Kickbike nosič

nosic-na-kolobezku-12-kickbike

Tento už vyžaduje, aby přední vidlice měla instalovány závity pro šrouby nosiče na bocích. Kickbike, Mibo a Morxes tyto závity standardně mají. Pokud vaše koloběžka závity nemá, lze je do řady vidlic dodatečně nanýtovat. Sorry, do přední vidlice Kostky Tour Max Vám jej nenanýtuju, to si netroufám. Lehký, ocelový, jeho dole do divokého úhlu ohnuté patky nebudí úplně důvěru pro velké náklady, ale i tak je velmi dobrý. Přední nosič na velké koloběžky Kickbike, Mibo, Morxes a další se závitem v bocích přední vidlice. Super na Mibo GT, Mibo Malaga a pochopitelně i KickBike RaceMax a CruiseMax. Více o nosiči: Kickbike nosič

Racktime nosič

nosic-na-kolobezku-07-racktime

Opět vyžaduje závity v bocích přední vidlice. Hliníková, velmi fortelně vyrobená krásná konstrukce. Super pasuje na koloběžky Mibo Mastr (po přiohnutí a také donýtování závitu na spodek vidlice). Bohužel je třeba jej většinou lehce dotvarovat, protože je primárně určen na velká kola a širší vidlice. Tvarování nosičů: Obecně je třeba, aby nosič byl montován bez předpětí. Každé napětí v kostrukci nosiče se později projeví jeho prasknutím v místě, kde trvalé předpětí působilo. Takže opatrně přes vhodný objekt přiohnout napřesno a šrouby použít jen na připevnění. Nikdy jimi nedotahovat nějaké chybějící centimetry. To způsobí napětí, které může vést k pozdějšímu únavovému prasknutí. Super pasuje na Mibo Malaga a Gt, na KickBike RaceMax i CruiseMax. Více o nosiči: Racktime nosič

Všechny doposud uvedené nosiče umisťují náklad nahoru a vysoko. Výsledkem je poněkud namáhavý způsob jízdy a nevyvážený náklad ovlivňující řízení, tahající za ruce. U tašky s věcmi do práce je to fuk, ale pro velkou cestu na těžko je to hloupost.

Nosiče bez horní platformy

Profesionálnější, odolnější nosiče a nosiče s vyšší nosností jsou nosiče tzv. Lowrider, které umisťují boční brašny a náklad v nich nízko a lépe vyvažují vidlici a díky tomu daleko méně ovlivňují řízení. Tzv „netahají za ruce“. Takové nosiče se montují do závitů instalovaných na boku přední vidlice a nebo pomocí různých objímek tamtéž.

Boční nosič pro Kostky Tour Max

nosic-na-kolobezku-08-bocni

Pasuje skoro na cokoliv, ale píšu hlavně pro Kostku Tour Max, protože na ni pasuje bez úprav vidlice jako snad jediný nosič co znám. Lehounký hliníkový svařenec. Velmi pohodlně se s ním jezdí. Jediné úskalí montáže je: jak zachovat prostor pro vyndání předního kola v případě potřeby. Dodržujte instrukce k němu mnou přiložené. Vyžaduje dodatečné zakrácení třmenů pomocí pilky na železo a začištění pilníkem tak, aby jejich ostré konce nepoškozovaly boky instalovaných brašen. více o nosiči: Boční nosič pro Kostky Tour Max

Tubus Tara

nosic-na-kolobezku-14-tubus-tara

Královna předních nosičů. Nosič okleštěný o zbytečnosti. Ocelový CrMo nosič pevný, lehký, skvělý. Vyžaduje závity v bocích přední vidlice. Ideálně kombinován s brašnami Ortlieb. Oblíbená volba Líných Nutrií. Obvyklý doplněk Morxes Vendeta Sport a Mibo Gt. Pasuje na Mibo Malaga i KickBike RaceMax a CruiseMax. Více o nosiči: Tubus Tara

Poznámka o zadních nosičích

Sen každého začátečníka je zadní nosič. Pro „lepší rozložení váhy“. Věřte, že takovou variantu nechcete. Důvod je jednoduchý: Jakákoliv váha na dlouhé páce vzadu velice komplikuje ba až znemožňuje nošení koloběžky. Takže potkáte-li pár schodů, propadnete paraviatice (jako Líné Nutrie), potkáte-li nečekaně svodidla (jako Andulka Šafářová) a budete muset vzít těžkou pekelně naloženou koloběžku do náruče a přenést ji, ponese se o hodně líp, když budete mít jediný (byť veliký) balík bez dlouhého těžkého kyvadla k němu.

Jestli Vás toto varování nepřesvědčilo, lze použít jako nosič Musherský zadní blatník Kostka a gumicukem na něj přidělat malý loďák. Nebo lze použít nosič původně určený pro skládací kola, Tern CargoRack s dodatečnou přední nohou. Přijďte s koloběžkou a prodám vám jej a namontuju, ať si to vyzkoušíte sami, třeba jste opravdu výjimka a bude vám to vyhovovat. Nám (Líným nutriím) se to neosvědčilo.

Jak si levně namontovat velký přední nosič na koloběžku Kostka Hill Max?

Na Hilku pasuje Pivoťák. Ovšem I na Hillku jde nabastlit velký SportArsenal, používá se na to instalatérská objímka, která doplní závit pro šroub ne do korunky vidlice, ale na její krk přes kroužky. Napište mi nebo ještě lépe zavolejte a přijďte.

Super doplněk libovolného nosiče je kombinace řemínku a gumicuku

Super doplněk k jakémukoliv nosiči jsou řemínky. Buď jednoduché se sponou od řemínků do klipsen anebo geniální kombinace řemínku a gumicuku Rokstraps.

3 komentáře u “Nosiče na koloběžky – jak na výlety na těžko s brašnami

  1. Zajímalo by mě jaký typ nosiče a jaká úskalí na mě budou čekat pokud budu chtít brašny na Kbike K7 eventuálně Frienda. Diky

    • U naší K5 to řeším brašnou na řídítka. Pivoťák tak sám od sebe nepůjde protože to nemá pivoty :-). Zkusím tam něco vymyslet. Ale K7 by měla jít pohodlně nabalit bez nosičů. FB – naložená K5

      • Tak mi tu prošla servisem K7 a řekl bych že jediné úskalí montáže pivoťáku je vrtání díry do vidlice. je třeba opatrně aby se nepoškodil bowden a lanko které vede stejným prostorem, ale půjde to namontovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *