Skládací kolo Dahon Speed P9

skladaci-kolo-dahon-speed-p8-01

Jak se od sebe liší hliníkový a ocelový rám?

A proč se vlastně používá na kolech hliník?

Základním rozdílem paradoxně není váha, byť to tak na první pohled vypadá. Kvalitně provedený (tj z kvalitní tenkostěnné oceli vyrobený) rám je stejně těžký jako jeho hliníkový kolega. Důvodem je právě nutnost větší tloušťky trubek na hliníku. Důvodem proč se tedy dnes kola vyrábí z hliníku je spíše závodní orientace cykloprůmyslu. Hliník je tvrdší a nepruží, v závodním prostředí pak tedy hliníkový rám přenáší lépe výkon jezdce na silnici protože rám je tužší. Odvrácenou stranou této vlastnosti je nižší dlouhodobá životnost takového rámu. Hliník totiž nepruží a každý ráz si pamatuje. Ocel pruží a stárne tedy pomaleji. V praxi ovšem pokud nejste profi závodník tak rozdíl v životnosti nepoznáte, oba rámy jsou dostatečně předimenzovány.

Druhou vlastností často citovanou je schopnost svářet rámy (a tedy opravovat případné poškození). Hliník stále ještě neumí svařit kdokoliv, zato i tenkostěnnou ocel dokáže dnes libovolný automechanik karosář svým CÓčkem. V případě potíže na Vaší expedici tedy snáze najdete pomoc v problému.

Je tedy hlavní výhodou Speedu P8 proti levnějšímu Vitesse D7 ona ocel?

Řekl bych že nikoliv, přestože rám Speedu je ocelový, tak klíčové prvky a sice představec a jeho klapák je hliníkový – shodný s Vitesse.

Důvodem proč uvažovat o Speedu je jeho vyšší úroveň výbavy. Prakticky cokoliv na kole co se komponent týká je o třídu výše než u Vitesse. Speed P8 má vypletená kola Kinetix s kvalitními ráfky, má lépe řadící kazetu, lepší brzdy, lepší řazení, lepší sedlo.

Má komfortní penumatiky Schealbe Big Apple navržené pro pohodlnou jízdu a velmi užitečné na dlažbě. Big Apple mají hruškovitý tvar takže jejich jízdní odpor při jízdě po rovném povrchu je stejný jako u mnohem užších pneu a na nerovnosti najednou mají velký objem pro odpružení.

A má krásnou designovou vychytávku, kterou ohromíte kohokoliv – je vybaven pumpičkou Biologic SeatPostPump zabudovanou do sedlovky.

Speed je dostupný i ve variantě Dahon Speed D7

 

2 komentáře u “Skládací kolo Dahon Speed P9

  1. Dobrý den, mám záujem o ocelový (CrMo) Dahon. Najradeji Speed TR24 s turistickou výbavou, ale aj Speed F8 by som si vedel upraviť, ale musí byť s dynamom v prednom náboji. Až by ste mi vedeli ponuknuť niektorý s ních, rád navštívym Vašu prodejnu v Praze.
    S pozdravom Dušan Zaťko, Bratislava

    • Bohuzel Speed je ted dostupny pouze s vybavou D7 takze jedine namontovat na nej dodatecne velke nosice a vnitrni 3stupnou prevodovku. To jde udelat. Ovsem pres povest ocelovych Dahonu Speed jako expedicnich a odolnych kol, je bohuzel fakt ze cep hlavniho klapaku Dahonu Speed ma mensi delku (5cm) nez cep na obdobnych kolech hlinikovych – Dahon Vitesse (8cm) a Tern Link (11cm). Vysledkem je ze pokud jsem videl nejaka kola s vychozenymi klapaky s neodstranitelnou vuli, tak to byly prave Dahony Speed. Zvazte zda to skutecne ma byt ten momentalne nedostupny ocelovy Dahon Speed P24 a ne treba hlinikovy Tern Link P24.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *